Strände

24 August 2025

Geschichte des Nudismus in der Schweiz

 

Beitrag aus der Schweizer Nationalbibliothek

Beitrag auf Instagram Embrace Naturism: Beyond the Myths 🌞

Auf der Suche nach einem Leben ohne Kleider

Ist die Schweiz ein Land der Freikörperkultur? Bedeutet Freikörperkultur einfach nur Nacktsein? Die Schweizerische Nationalbibliothek deckt auf, wie die naturistische Bewegung in der Schweiz entstanden ist und wofür sie jenseits der gängigen Klischees steht.

Freikörperkultur stellen wir uns oft als gelebte Freiheit vor. Der Lebensstil, der sich auf eine Rückkehr zum natürlichen Zustand beruft, wird gemeinhin mit einer sommerlich sonnigen Stimmung assoziiert. Er lässt an berühmte Ort wie die Île du Levant oder die Strände des Cap d’Agde denken, an Aktivitäten im Freien, ans Baden oder Wandern. Und die Mutigen unter uns erinnern sich ergriffen an die besondere Freiheitserfahrung, die sie selbst erlebt haben. 

Bergwanderrast

Auch in der Schweiz ist man gerne nackt. 

Die auch als «Naturismus» bezeichnete Freikörperkultur entstand als Bewegung für ein gesundes Leben im 19. Jahrhundert, insbesondere in Deutschland. Sie verbreitete sich rasch und stiess auch in der Schweiz auf Interesse. Einer der Schweizer Wegbereiter ist der Seeländer Eduard Fankhauser. Ein Treffen mit dem Schriftsteller Werner Zimmermann, Anhänger des gesunden Lebensstils und bekannt als einer der ersten Naturschützer des 20. Jahrhunderts, überzeugt ihn von den Vorzügen der Freikörperkultur. Sein Engagement für ein Recht auf Nacktheit rieb sich rasch an den Grenzen der Schweizer Gesetze, die konservativer sind als jene der Nachbarländer. In der Folge gründet er 1927 den «Schweizer Lichtbund», die heutige «Organisation von Naturisten in der Schweiz» (ONS) mit Sitz in Thielle zwischen dem Bieler- und dem Neuenburgersee. 

Für seine Anhängerschaft ist der Naturismus nicht nur das Ausleben der natürlichen Nacktheit, sondern ein ganzer Lebensstil, zu dem die Förderung der Gesundheit und der Verzicht auf Alkohol, Tabak und Fleisch gehören. Vegetarierinnen und Vegetarier gelten deshalb als Vorbilder für diese Rückkehr zur Natur. Der Naturismus steht auch für eine Distanzierung vom modernen, materialistischen Leben mit seiner Anhäufung von Reichtum und Gütern und für ein einfaches, aber sinnvolles Leben.

Paradiesische Zustände

«Ferien ohne Rauch, Alkohol, Fleisch und Zebrastreifen auf der nackten Haut»: So warb 1971 eine Broschüre für Feriencamps in ganz Europa, in denen Naturistinnen und Naturisten ihre Ferien unter Gleichgesinnten und abseits des Massentourismus verbringen konnten. Laut der Schweizer Naturisten Union gibt es in der Schweiz heute etwa zehn solche Orte. 

Von Anfang an werden die Teilnehmenden dazu aufgefordert, nicht nur ihre nackte Haut der heilenden Wirkung von frischer Luft und Sonne auszusetzen, sondern auch ihren Körper mit regelmässigen sportlichen Aktivitäten zu stärken. Naturismus ist übrigens nicht nur ein saisonales Sportphänomen: An schönen Tagen wird er im Wasser (Schwimmen) oder an Land (Wandern, Bogenschiessen) praktiziert, im Winter auf Skiern – was natürlich eine gewisse Abhärtung erfordert. Viele Dokumente in der Allgemeinen Sammlung der Nationalbibliothek, etwa die Zeitschrift «die neue zeit», bezeugen den «Nacktsport». Einige Beispiele sind in den untenstehenden bibliografischen Angaben aufgeführt. 

Von den gängigen Schönheitsidealen der Gesellschaft distanziert sich der Naturismus allerdings. Für die naturistische Bewegung gibt es keine ästhetischen Ideale: Von Sonne und frischer Luft gepflegte Körper sind ausnahmslos schön. 

Zurück zur Einfachheit

Gemäss Karl Dudler «ist die Nacktheit kein Widerspruch zur Moral»: Sie wird nicht mit Sexualität assoziiert, wie es in der damaligen Gesellschaft vielleicht zu erwarten wäre. Die ONS war denn auch sehr skeptisch gegenüber der sexuellen Befreiung der 1960er- und 1970er-Jahre: Sie kritisierte die zunehmende Kommerzialisierung der Sexualität und distanzierte sich vehement von Gesellschaftsbewegungen, die ein freies, ausschweifendes Sexualleben forderten. Für den Naturismus stehen der «reine Körper» und damit verbunden der «reine Geist» im Zentrum. Die ONS verfolgte schon bei ihrer Gründung das Ziel, die Nacktheit untrennbar mit der Moral zu verbinden. Zukünftige Mitglieder der Organisation mussten in einem Fragebogen die Beweggründe ihres Aufnahmegesuchs darlegen und verheiratete Paare wurden Alleinstehenden im Allgemeinen vorgezogen. So wollte man den Vorwurf entkräften, dass die Freikörperkultur als Vorwand für sexuelle Beziehungen diene, wie die Historikerin Eva Locher festhält. 

Der Naturismus hinterfragt unsere Lebensweise. Wäre ein einfacheres Leben fern von moralischen Verurteilungen und gesellschaftlichem Druck möglich und vielleicht sogar besser? Vielleicht stellen Sie sich solche Fragen ja selbst, falls Sie diesen Sommer etwa nach Berlin reisen: Bekleidet in der Spree baden oder nackt im Teufelssee?






ARTIKEL FKK IN DER SCHWEIZ

Schweizerische Zeitschrift für Geschichte (Vol. 65, 2015, Nr. 3)

Stefan Rindlisbacher: Popularisierung und Etablierung der Freikörperkultur in der Schweiz (1900–1930), Seite 393-413. (mehr Informationen...)

 

Der Artikel folgt der Popularisierung freikörperkultureller Konzepte und Praktiken in der Schweiz in den ersten Jahrzehnten des 20. Jahrhunderts. Zum einen wird nach den ersten Hinweisen auf das nackte Baden in Licht, Luft und Wasser in der Schweizer Naturheilbewegung um 1900 gefragt, zum anderen wird der Übergang zum lebensreformerisch imprägnierten Nacktbaden in den 1920er Jahren dargestellt. Neben einem kurzen Blick auf Schweizer Naturheilärzte wie Arnold Rikli, Friedrich Fellenberg-Egli und Adolf Keller-Hoerschelmann konzentriert sich der Artikel vor allem auf die ersten freikörperkulturellen Gruppierungen der 1920er Jahre bis zur Gründung des "Schweizerischen Lichtbundes" 1927. Dabei wird nach den Transferprozessen gefragt, durch die freikörperkulturelle Konzepte und Praktiken in die Schweiz gelangen konnten. Vor allem zwischen Deutschland und der Schweiz gab es einen intensiven Austausch lebensreformerischer Gesundheits-, Erziehungs- und Gesellschaftsvorstellungen. Im Fokus steht hier vor allem der Lebensreformer Werner Zimmermann, der mit seinen Publikationen, Vorträgen und Ferienlagern nicht nur die Entwicklung der Freikörperkultur in der Schweiz, sondern auch vieler weiterer lebensreformerischer, reformpädagogischer und gegenkultureller Aktivitäten geprägt hat.

 

Die Beiträge der Schweizerischen Zeitschrift für Geschichte stehen 12 Monate nach dem Erscheinen frei zur Verfügung ("Open Access"). (mehr Informationen...)

Artikel im Internet: Lebensform Zeitgeschichte


Nackte Körper für den Frieden, von Stefan Rindlisbacher

Artikel zu Nackte Körper für den Frieden


Beschreibung

Gr. 8°. S. 114 - 141 mit zahlr. fotografischen Bildern und unbekleideten Menschen. farb. ill. OBr. gut erhalten. Die erste durchgängig publizierende FKK-Zeitschrift. Sehr selten angeboten. "Die Zeitschrift wurde 1928 von Eduard Fankhauser gegründet und erschien zuerst als "Orientierende Hefte für neuzeitliche Bestrebungen", dann als "Illustrierte für neuzeitliche Lebensgestaltung" in Fankhausers gleichnamigem Verlag. Die neue Zeit bezweckte, die Gedanken der Lebensreform und der Freikörperkultur in Wort und Bild in die Öffentlichkeit zu tragen sowie für ein gesünderes Leben ohne Fleisch, Nikotin und Alkohol zu motivieren. Zwischen 1926 und 1944 kämpfte Eduard Fankhauser mit zwölf Prozessen teils bis vor das Schweizerische Bundesgericht erfolgreich für das Recht auf Nacktheit und Toleranz für die Naturistenbewegung. In seiner 50-jährigen Amtszeit als Zentralpräsident der ONS schuf er 16 Naturisten-Gelände, deren bekanntestes 1937 in Thielle." Wilipedia. Bestandsnummer des Verkäufers 7136BB



Schweizer FKK-Zeitschrift «Die Neue Zeit»

Die NEUE ZEIT. Orientierende Hefte über neuzeitliche Bestrebungen. / Hrsg.: Ed[uard] Fankhauser. – 51. u. 52. Heft. – Bern, Lauf a. P.: Verlag «die neue zeit» o.J. [1933]. – 4°. S. 1-19, 20-38 mit Abb. Br.

Eduard Fankhauser (1904-1998) gründete 1927 den «Schweizer Lichtbund», der sich für eine gesunde Lebensführung durch Alkohol- und Tabakabstinenz, Vegetarismus und Naturismus einsetzte. In seiner Verlagsbuchhandlung brachte er ab 1928 «Die neue Zeit» heraus, die im Stile der neuen Typographie gestaltet war und konsequent die Kleinschreibung einsetzte.

Ref.: Andritzky, Wir sind nackt und sagen uns Du, 1989, S. 67-71.

Photobibliothek.ch 1564


FKK am Neuenburgersee – wertvolles Material der Stiftung «die neue zeit»

In Thielle liegt in idyllischer Lage direkt am Neuenburgersee das Naturistengelände der Stiftung «die neue zeit». Umgeben von dichtem Buschwerk und Sichtschutzmatten wird hier seit bald 100 Jahren nackt gebadet. Nun ist eine erste Lieferung von Archivmaterialien der Stiftung ins Sozialarchiv gelangt. Sie erlaubt interessante Einblicke in die Geschichte dieser Reformbewegung, die ihren Ursprung im 19. Jahrhundert hat.

Lebensreformbewegung

Naturismus, Nacktkultur, Freikörperkultur: Es sind verschiedene Begriffe, die alle etwas Ähnliches bezeichnen und den gleichen Ausgangspunkt haben. Industrialisierung, Verstädterung, beengte und ungesunde Wohnverhältnisse weckten ein zunehmendes Missbehagen. Ende des 19. Jahrhunderts entstand aus der Kritik an den als negativ empfundenen Begleiterscheinungen der Moderne die Lebensreformbewegung, die auf unterschiedlichen Ebenen die Rückbesinnung auf ein ursprünglicheres, natürlicheres Leben suchte. Ein zentraler Begriff war der Naturismus, der eine Hinwendung zu naturheilkundlichen Behandlungsformen, zum Vegetarismus und zur Nacktheit forderte. Die Lebensreform umfasste aber auch eine Verbesserung der Wohnformen oder den Verzicht auf Genussgifte wie Alkohol oder Tabak.

Um 1900 entstanden erste Naturheilinstitutionen und Luft-Licht-Bäder, in denen gemeinsames (und gemischtgeschlechtliches) Nackt- und Sonnenbaden praktiziert wurde. Erste Naturisten-Zeitschriften erschienen in Deutschland, später in skandinavischen und mitteleuropäischen Ländern. Und im Tessin wurde der Monte Verità bei Ascona zu einem internationalen Anziehungspunkt für Aussteiger:innen und Reformwillige.

Für die Freikörperkultur (FKK) in der Schweiz und für die Geschichte des Geländes in Thielle sind drei Personen von herausragender Bedeutung. Werner Zimmermann (1893-1982) war ursprünglich Lehrer, reiste aber schon in jungen Jahren um die halbe Welt und war fasziniert von den Reformbewegungen. 1922 erschien sein Buch «Lichtwärts: Ein Buch erlösender Erziehung», in dem er seine Reiseerlebnisse in den USA und eine Art Programm für eine neue Lebensweise im Einklang mit der Natur und dem Universum darlegte. «Lichtwärts» war enorm erfolgreich, erfuhr mehrere Neuauflagen und wurde zum programmatisch-literarischen Wegbegleiter der Reformbewegung. In den frühen 1920er Jahren lernte Zimmermann den Bieler Eduard Fankhauser (1904-1998) kennen und machte ihn zum Geschäftsführer seiner Verlagsbuchhandlung. Fankhauser gründete 1927 den Schweizerischen Lichtbund (1983 umbenannt in «Organisation der Naturisten in der Schweiz» ONS). Zusammen mit seiner Frau Elsie Fankhauser-Waldkirch (?-1993) kaufte er das Gelände in Thielle.

1928 lancierte Fankhauser die Zeitschrift «die neue zeit», die bis heute erscheint. Er kämpfte an verschiedenen Orten der Schweiz für die Einrichtung von Naturistengeländen – wenn’s sein musste bis vor Bundesgericht. Das Gelände in Thielle am Neuenburgersee wurde unter dem Namen «die neue zeit» 1937 für das Publikum geöffnet und gehört zu den traditionsreichsten FKK-Einrichtungen in der Schweiz. Auch Fankhauser war publizistisch tätig, am bekanntesten ist seine Schrift «Kampf und Sieg der FKK» von 1984, eine Aufarbeitung der jahrzehntelangen gerichtlichen Auseinandersetzungen um das Recht auf Nacktheit.

Die Stiftung «die neue zeit» wurde 1961 vom Ehepaar Fankhauser zusammen mit Werner Zimmermann gegründet. Im zentralen Artikel der Stiftungsurkunde heisst es: «Die Stiftung bezweckt die Schaffung und Erhaltung geeigneter Voraussetzungen für eine gesunde Freizeitgestaltung im Sinne der Lebensreform. […] Nikotin, Alkohol und Fleisch aller Art sind strikte zu meiden. Im Rahmen der jeweils geltenden Landesgesetze wird nackt oder möglichst wenig bekleidet in Wasser, Luft und Sonne gebadet, gespielt, Gymnastik und Sport betrieben.» Die Stiftungsgründung sicherte der FKK in der Schweiz den Fortbestand des Geländes in Thielle.

2020 beschloss der Stiftungsrat, sukzessive Archivalien von Thielle ins Sozialarchiv zu transferieren. Diese ergänzen nun unsere umfangreichen Bibliotheks-, Dokumentations- und Archivbestände zum Thema Lebensreform.

Die Mitgliederkartei

Herzstück des Archivbestandes ist die Mitgliederkartei des Geländes in Thielle. Es handelt sich eigentlich um einen Fragebogen, mit dem man sich beim Schweizerischen Lichtbund um eine Mitgliedschaft bewerben musste. Nebst der Angabe der Personalien und der bevorzugten Lektüre war die Einstellung gegenüber den (zumindest auf dem Gelände strikt verpönten) Genussgiften Alkohol und Nikotin offenzulegen und zu deklarieren, ob man Vegetarier:in war. Der umfangreiche Fragenkatalog veränderte sich während Jahrzehnten kaum. Die Historikerin Eva Locher («Natürlich, nackt, gesund», 2021) analysierte für ihre Untersuchung zur Lebensreform in der Schweiz nach 1945 die Aufnahmekriterien und kam nach einer Auswertung der Fragebögen zum Schluss, dass laut Selbstdeklaration 76% der Mitglieder nicht rauchten, 45% abstinent waren, aber nur 16% vegetarisch lebten. Diese Bekenntnisse wurden allerdings nur so weit überprüft, als sie das Verhalten auf dem Gelände betrafen. Die Mitgliederkarteikarten sind vorläufig vorhanden für die Jahre 1932-1972 (SozArch Ar 705).





FKK Zeitschriften

Zu jeder sozialen Bewegung gehört eine Zeitschrift – das ist auch bei den Naturisten um Zimmermann und Fankhauser nicht anders. «die neue zeit – illustrierte für neuzeitliche lebensgestaltung» erscheint seit 1929 (SozArch N 484). Die Hefte enthalten zu etwa gleichen Teilen Text- und Bildbeiträge, wobei die Freizügigkeit letzterer zu einer Auflage beitrug, die weit höher war als der eigentliche Mitgliederbestand der Organisation. Ende der 1950er Jahre zählte der ONS rund 5’500 Mitglieder, die Auflage der Zeitschrift betrug aber 23’000 Exemplare. Jede Nummer wartete auf der Titelseite und im Innern mit zahlreichen Fotografien nackter Körper auf. Dabei gelang es auf eigentümliche Weise, eine Art eigenes Genre zu begründen, das sich ebenso von einer künstlerischen wie von einer pornografischen Darstellung der Nacktheit abgrenzte. Die hauptsächlich weiblichen Models fanden sich auf den Naturistengeländen und wurden von Gleichgesinnten fotografiert. Christine Fankhauser etwa, die zweite Frau von Edi, fotografierte oft für «die neue zeit». Im Zentrum stand die Feier des nackten Naturistenkörpers, der sich dank Genussgiftverzicht, Gymnastik und Kraftübungen meist schlank und rank präsentierte.

Dass diese Bilder auch zweifelhaften Zuspruch fanden und als Erotika konsumiert wurden, wollte oder konnte man nicht vermeiden. Im Kontext der FKK jedenfalls haftete dem nackten Körper nichts Zweideutiges oder sexuell Erregendes an. Nacktheit galt als Urzustand des Menschseins, als Rückeroberung der ursprünglichen Unbefangenheit. Allfälligen Vorwürfen begegnete man mit der Kontextualisierung der Bilder mit programmatischen Texten verschiedener Autoren. Immer wieder äusserten sich auch Zimmermann und Fankhauser in «die neue zeit» zur Nacktheit.

Ergänzt wird «die neue zeit» durch eine umfangreiche Sammlung europäischer, nordamerikanischer und australischer Naturisten-Zeitschriften, die in Thielle seit den 1920er Jahren gesammelt wurden und nun im Sozialarchiv greifbar sind (swisscovery: Suchbegriff «e19thielle»).





Tonaufnahmen von Werner Zimmermann

Werner Zimmermanns Publikationsliste ist beeindruckend. Allein im Sozialarchiv sind über 30 Titel greifbar. Er äusserte sich neben lebensreformerischen Themen auch zur «Befreiung der Frau» und zur Atomkraft, er beantwortete die Frage «Was ist Sozialismus?» und schrieb immer wieder über die Ethik der Ehe. Aus diesem Fundus, kombiniert mit seinen Erfahrungen als Weltenreisender und Lehrer, gestaltete er zwischen 1965 und 1980 Vortragsreihen auf dem Gelände in Thielle. Viele der von ihm gehaltenen Referate wurden aufgenommen, 13 Tonbandkassetten konnten schliesslich digitalisiert werden. Werner Zimmermann geht jeweils von einem Grundthema aus und spricht dann – wie Fotos belegen – frei und ohne schriftliche Unterlagen teilweise bis zu fast zwei Stunden lang zu seinem Publikum, im Hintergrund ist der Badebetrieb hörbar (SozArch F 1055).

Glasdias

Bestandteil der Archivablieferung waren auch rund 30 Glasdias aus der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts (SozArch F 5178). Ihre ursprüngliche Herkunft konnte nicht mehr eruiert werden. Die professionelle Machart, die Motive und die perfekte Inszenierung von nackten Körpern in der Natur lassen aber vermuten, dass es sich um Agenturbilder handelt. Ähnlich wie bei den Naturisten-Zeitschriften entwickelte sich im Bild- und Fotobereich ein internationaler Austausch und damit eine professionelle Produktion. Die Fotografie eroberte sich aus naheliegenden Gründen schnell eine zentrale Rolle in der FKK. Die Bewegung selber setzte massenhaft Bilder von nackten Körpern zu Propagandazwecken in Umlauf. Für die Anhänger:innen des Naturismus waren Nacktfotografien der Beweis, dass ihre Lebensweise zu einem befreiten, selbstbewussten, attraktiven Ich führte. Allen anderen diente die spezielle FKK-Ästhetik der voyeuristischen Befriedigung. Die Theoretiker:innen des Naturismus bemühten sich eifrig, die Nacktheit innerhalb der Bewegung umzudeuten. Wer sich aller Kleider entledigt, befreit sich auch von aller Lust. Die Nacktheit hatte nicht mehr zwangsläufig mit sexuellen Aktivitäten zu tun, sondern stand vielmehr im Dienst eines ästhetischen Programms und wissenschaftlicher Ansprüche.




Schweizer Alpen  mit Bob Steffen



Männerbad


Bob Steffen als Aktmodell

Bob Steffen als Aktmodell in klassischer Pose am Öschinensee, 1944.

Fotograf: Werner Bandi
Besitzer: Verein Bob, le Flaneur
© Verein Bob, le Flaneur
ID: 2005






23 August 2025

Petition in Zürich gegen Nacktbaden

9.7.25

«Das ist eine Ungerechtigkeit!»
Hier geht es Nacktbadern jetzt an den Kragen

Schweizer Nacktbader unter Druck: In Yvonand VD wurden sie vom Strand verbannt, in Zürich fordern Anwohner per Petition ein Verbot beim beliebten FKK-Hotspot Werdinsel. Und in Österreich wächst die Sorge vor einem Ansturm nackter Schweizer Touristen.

Artikel: BLICK


Sie wollen ihr Paradies nicht aufgeben. In Yvonand VD ist das Nacktbaden seit April offiziell verboten. Doch der Strand «Petit Amérique» am Neuenburgersee gilt in der FKK-Szene als beliebter Treffpunkt – als einer der letzten Orte in der Region, an denen das Baden ohne Textilien bisher stillschweigend toleriert wurde. Entsprechend wenig Eindruck macht das Verbot auf die Stammgäste.

«Für uns ist das eine Ungerechtigkeit», sagte Besucherin Malou der Neuenburger Zeitung «Arcinfo». Auch bei Phil, der schon seit 15 Jahren am Strand badet, sorgt das Verbot für Unmut. Der Ort sei für ihn «ein kleines Stück Paradies», und er hofft, dass die Gemeinde ihre Meinung noch ändert.
«Unangenehme Situationen»
Doch die Aussichten sind düster. Die Gemeinde begründet das Verbot damit, dass das Nacktbaden in der Region zwar lange toleriert worden sei, sich die Situation zuletzt aber verändert habe. «Viele Bürger und Besucher haben uns von sehr unangenehmen Situationen berichtet», teilt die Verwaltung mit.

Bei den Nacktbadern in Yvonand sorgt das für Unverständnis. Sie fühlen sich zu Unrecht bestraft – wegen einer kleinen Minderheit, die sich danebenbenommen habe, wie selbst angereiste Besucher aus Frankreich betonen.

Petition in Zürich
Nicht nur in Yvonand geraten Nacktbaderinnen und -bader unter Druck. Auch in Zürich wurde diese Woche eine Petition lanciert, die den Nacktbereich auf der Werdinsel abschaffen will. In einem Schreiben an das Zürcher Stadtpräsidium heisst es: «Wir Anwohner und Anwohnerinnen der Werdinsel stören uns am Nacktbereich und fordern dessen Schliessung.»

Die Atmosphäre dort sei «ausschliessend», heisst es weiter. Familien würden den Bereich meiden, zudem nehme der Nacktbereich rund die Hälfte der Insel ein – das sei zu viel. Auch seien wiederholt sexuelle Handlungen beobachtet worden.

Der Brief wurde jedoch anonym verfasst – ob er tatsächlich von Anwohnenden stammt, lässt sich nicht verifizieren. Einen Problemdruck scheint es allerdings tatsächlich zu geben: Auf der Werdinsel kam es seit 2022 zu fünf Anzeigen wegen Exhibitionismus. Darüber berichtete auch der «Tages-Anzeiger». Ein Polizeisprecher sagt, dass Sex im Freien zwar nicht grundsätzlich verboten sei – wenn man sich aber durch sexuelle Handlungen gestört fühle, könne man Anzeige wegen sexueller Belästigung erstatten. 

Lieber ins Ausland ausweichen?
Da Nudisten hierzulande nicht überall willkommen sind, weichen sie gerne in die Nachbarländer aus. In Genf kann man etwa einfach an das französische Seeufer fahren, wo es einen beliebten FKK-Strand gibt.
In Österreich fürchtet man sich sogar vor FKK-Touristen aus der Schweiz. In Bregenz am Bodensee wurde kürzlich entschieden, dass in einem abgegrenzten Bereich offiziell nackt gebadet werden darf. 

Im Vorfeld hatte die Erlaubnis für Aufregung gesorgt: Die Zone grenzt direkt an ein geschütztes Naturgebiet, in dem etwa das seltene Bodensee-Vergissmeinnicht blüht. Umweltschützer warnen vor einer übermässigen Beanspruchung – und vor Nacktbade-Tourismus aus der Schweiz. «Die Schweizer, die gerne nackt baden, würden dann nach Bregenz kommen. Und dann wäre das Gebiet sehr wohl belastet», argumentierte eine Umweltorganisation.


https://nudismusschweiz.blogspot.com/2025/07/petition-in-zurich-gegen-nacktbaden.html?spref=tw

FKK Sonnenbad Wolfensberg (Winterthur)

15.4.25

Link zum Artikel: Info / Artikel Wolfensberg 


Sonnenbad am Wolfensberg

Das Sonnenbad am Wolfensberg war bei seiner Eröffnung 1900 die erste Anlage dieser Art in der Schweiz. Der Verein zur Hebung der Volksgesundheit, Sektion Winterthur, richtete es ein, damit die Vereinsmitglieder von der wohltätigen Wirkung der Sonne profitieren konnten. 1910 und 1947/48 wurde die Anlage ganz neu erbaut und 1980 zum «FKK-Bad» umfunktioniert. Seit dem Verkauf an die Stadt 2011 ist sie geschlossen und in einen Dornröschenschlaf verfallen. 2023/24 soll sie saniert und mit neuer Funktion für die Allgemeinheit geöffnet werden.


Die Anfänge im «Ziel»

Im Jahr 1900 eröffnete der Verein zur Hebung der Volksgesundheit, Sektion Winterthur, im „Ziel“ in Veltheim ein Sonnenbad. In lockeren Kleidern machten hier die Vereinsmitglieder – strikte nach Geschlecht getrennt – Leibesübungen und Spiele, oder sie genossen einfach die Strahlung der Sonne. Es war dies die erste Anlage dieser Art in der Schweiz. Das Ziel des Vereins (heute vitaswiss) war die Aufklärung über eine gesunde, naturnahe Lebens- und Heilweise. Die Arbeiter sollten heraus aus ihren düsteren Wohnungen und an die Sonne, sich bewegen, gesund ernähren, möglichst auf Alkohol und Tabak verzichten und bei Krankheit Naturheilmittel anwenden. Der Verein verkündete aber keine dogmatische Heilslehre, sondern setzte sich pragmatisch dafür ein, dass seine Mitglieder auch Gelegenheit erhielten, nach diesen Prinzipien zu leben.

Sonnenbad, Familiengärten und Schwimmbad

In diesem Sinne kaufte die Winterthurer Sektion 1910 am Waldrand am Wolfensberg, nahe beim ersten Sonnenbad, ein grösseres Stück Land mit einem ehemaligen Steinbruch. Hier richtete sie eine Schrebergarten-Anlage und ein neues Sonnenbad ein. Die Gartenparzellen konnten zu einem erschwinglichen Preis gepachtet und auf eigene Kosten mit einem Gartenhaus angereichert werden; sie waren keine Nutzgärten, sondern zur Erholung bestimmte Familiengärten. Viele der hübschen Gartenhäuser aus den Gründungsjahren werden noch heute gehegt und gepflegt. Während die Familiengärten sehr beliebt waren, litt das Sonnenbad bald unter Besuchermangel. In den 1920er-Jahren übernahm eine neue Generation jüngerer, unternehmungslustiger Mitglieder das Ruder im Verein.

Zur Attraktivitätssteigerung des Sonnenbads planten sie den Bau eines Restaurants und setzten diesen gegen den Widerstand der älteren Generation durch. 1928 eröffnete die alkoholfreie Wirtschaft «zum Wolfensberg» den Betrieb im heutigen Badmeisterhaus. Sie brachte aber nicht die gewünschte Belebung des Sonnenbads, sondern wurde bald zur zusätzlichen Belastung für den Verein. In einer forschen Vorwärtsstrategie beabsichtigte nun der Vereinspräsident Johann Wiesmann (1891–1983), auf dem Gelände des ehemaligen Steinbruchs ein Schwimmbad zu errichten, um die Wirtschaft und das Sonnenbad zu beleben – so entstand das Schwimmbad Wolfensberg, das im Sommer 1936 eröffnet wurde.

Das Sonnenbad von 1947/48

Der Bau des Schwimmbads brachte zwar den Verein an den Rand seiner Kräfte – aber Vereinspräsident Wiesmann hatte sein Auge bereits unmittelbar nach dem glücklichen Abschluss des Schwimmbad-Abenteuers auf das Sonnenbad geworfen, das allmählich in die Jahre gekommen und immer noch schlecht besucht war. Schon 1938 präsentierte er dem Vereinsvorstand seine Pläne für einen Neubau, und obwohl sein forsches Tempo überall auf Ablehnung stiess und eine Finanzierung in den Sternen stand, entwickelte er das Projekt unbeirrt weiter. Als er 1941 eigenmächtig einen Architekten mit der Ausarbeitung eines Projekts beauftragte, war das Mass voll: Wiesmann wurde 1942 als Präsident und Vorstandsmitglied abgewählt, und um das Sonnenbad wurde es ruhig.

Erst 1947 kam das Thema wieder aufs Tapet. Nach einigen heissen Sommern mit guten Besuchszahlen beschloss der Verein, ein neues Sonnenbad nach Plänen des Gartengestalters Ernst Meili zu bauen. Trotz grossem Arbeitseinsatz der Vereinsmitglieder wurde das Baubudget von 88‘000 Franken um 27‘000 Franken überschritten; dank privaten Spenden und einem städtischen Beitrag entging der Verein einem Fiasko. Die 1948 eingeweihte Anlage besass einen offenen Familienbereich und ein rundum gegen Sicht geschütztes, nach Geschlechtern getrenntes Nacktbadeabteil mit Einzelzellen. Sie war fortan der Stolz des Vereins und erfreute sich auch reger Benutzung.

Als das Sonnenbad in den 1970er-Jahren allmählich Altersmängel zeigte, wurde es 1980 renoviert und umgebaut – durch den Verkauf des Schwimmbads an die Stadt war der Verein 1963 zu einem unverhofften Geldsegen gekommen, so dass die Finanzierung kein Problem war. Die Einzelzellen wurden abgebrochen und das Männerbad der gemischten Abteilung zugeschlagen – das Sonnenbad wurde zum reinen Nacktbad mit einem separaten Frauenabteil. Eine treue Anhängerschaft nutzte in den folgenden Jahrzehnten das «FKK-Bad» und wurde mit ihm älter. Jungen Nachwuchs gab es kaum, und die Schrebergärtler hatten sich bereits vom Verein gelöst.

Dornröschenschlaf und angekündigtes Erwachen

Als sich zu Beginn des neuen Jahrtausends eine erneute Renovation der Anlage aufdrängte, beschloss die (inzwischen aufgelöste) Sektion Winterthur von vitaswiss, das Sonnenbad nicht mehr weiterzuführen. Die gewünschte Übernahme durch die Schwimmbadgenossenschaft Veltheim kam nicht zustande, dafür kaufte die Stadt dem Verein das Areal 2011 für 180‘000 Franken ab. Dann geschah viele Jahre nichts; die Tore waren verschlossen, und das Sonnenbad träumte verwunschen vor sich hin. Im August 2022 teilte die Stadt Winterthur mit, dass das Sonnenbad bis 2024 sanft saniert und danach Vereinen, Kulturinstitutionen und Privaten für stille, quartierverträgliche Nutzungen mietweise zur Verfügung gestellt werden soll. Mit den Mieteinnahmen soll der Unterhalt der Anlage finanziert werden. Für die Sanierung sind Fr. 300'000 budgetiert, die dem Hedwig-und-Zygmunt-Luciak-Fonds entnommen werden sollen.







https://www.winterthur-glossar.ch/sonnenbad-am-wolfensberg

Eintrag bei Wikipedia:

Im Jahr 1900 wurde auf einem gepachteten Areal eines ehemaligen Steinbruchs durch die lokale Sektion des Vereins zur Hebung der Volksgesundheit (heute Vitaswiss) die erste Sonnenbadanlage der Schweiz eröffnet – damals noch klar geschlechtergetrennt. 1910 konnte ein benachbartes Areal erworben werden und die Sonnenbadanlage dorthin verschoben sowie oberhalb dessen eine Püntenanlage eröffnet, die noch heute besteht. Während die Pünten durchaus profitabel waren, blieb das zwischenzeitlich mit einer Familienabteilung ergänzte Sonnenbad in ökonomischen Schwierigkeiten. Die Neueröffnung des «Alkoholfreien Restaurant zum Wolfensberg» im Juli 1928 änderte nichts an dieser Situation – es wurde 1945 zugunsten eines Kiosks geschlossen.

Im Herbst 1932 entschied sich der Vorstand daher nach dem Bau des Restaurants mitten in der Weltwirtschaftskrise zu dem Bau eines Schwimmbades nach bereits vorliegenden Plänen des renommierten Architekturbüros Rittmeyer&Furrer. Der Bau verzögerte sich danach noch um vier Jahre aufgrund der Wasserversorgungsfrage, der Verein wollte zuerst Oberflächenwasser vom Wolfensberg, dem Ohringer Eisweiher und den Walcheweier nutzen, konnte aber mit der unsicheren Wasserversorgung das nötige Geld nicht auftreiben. Erst als man sich für eine eigene Versorgung mittels eines eigenen Grundwasser-Pumpwerks am Knorrenweg in Wülflingen entschied[1], konnte das Schwimmbad Wolfensberg durch das Nachfolgebüro Furrer&Merkelbach realisiert werden. Nach einem finanziell bedingten Baustopp konnte das zweite Winterthurer Schwimmbad am 23. August 1936 eröffnet werden. Das neue Schwimmbad war ein Erfolg generierte schon bald höhere Besucherzahlen als das Sonnenbad.[2]

Anmerkung der Redaktion: Schade hat sich dies Anlage nicht in durchsetzen und dem Nudismus dienen können. Nudisten heute hätten eine riesen Freude am Wolfesnberg gehabt, denn das Nacktbaden hätte bestens mit FKK verbunden werden können. Schade.

https://www.tagesanzeiger.ch/stadt-weist-private-initiativen-beim-sonnenbad-zurueck-699629566817

https://nudismusschweiz.blogspot.com/2025/05/fkk-sonnenbad-wolfensberg-winterthur.html?spref=tw 

Umfragen zum Nudismus

6.6.25

Libération-News von Florian Bardou, veröffentlicht am 1. Juni 2025 um 8:52 Uhr.

Naturismus zieht immer mehr junge Menschen an.

Eine Umfrage, die am Sonntag, dem 1. Juni, anlässlich des Weltnaturismus-Tages vom französischen Naturismus-Verband veröffentlicht wurde, zeigt, dass ein Viertel der Franzosen im Alter von 18 bis 75 Jahren bereits nackt außerhalb des Hauses, am Strand oder in der freien Natur unterwegs waren. Dies gilt insbesondere für Personen unter 35 Jahren.

Bei der Eröffnung eines FKK-Bereichs im Bois de Vincennes, Paris, im Jahr 2017. (Marguerite BORNHAUSER/Foto: Marguerite Bornhauser)

Nackt im Sommer auf einem Campingplatz oder am Strand herumzulaufen, ist nicht nur den mit libertären Idealen erzogenen Babyboomern und 68ern vorbehalten. Im Gegenteil: Naturismus und seine lockere Komponente, der Nudismus, ziehen junge Franzosen an. Eine Umfrage, die der Französische Naturistenverband (FFN) anlässlich des Weltnaturismustags am Sonntag, dem 1. Juni, veröffentlichte, überrascht sogar seine Sponsoren: Tatsächlich geben die unter 35-Jährigen am häufigsten an, sich schon einmal für ein Mitternachts- oder Sonnenbad im Freien vor der Haustür ausgezogen zu haben.

Laut einer vom Ipsos-Institut durchgeführten Meinungsumfrage unter 1.000 Personen im Alter von 18 bis 75 Jahren gaben ein Drittel der 18- bis 24-Jährigen und 37 % der 25- bis 34-Jährigen an, mindestens einmal in ihrem Leben Naturismus praktiziert zu haben, verglichen mit 18 % der 35- bis 59-Jährigen und 29 % der 60- bis 75-Jährigen. Insgesamt gaben 25 % der befragten Franzosen an, sich mindestens einmal in der Öffentlichkeit völlig nackt gezeigt zu haben, und 10 % würden es gerne einmal versuchen. Diese Begeisterung, die der FFN bei FKK-Veranstaltungen oder -Abenden in der Stadt beobachtete,

20.12.24

Welche falschen Annahmen haben die meisten Leute vom Nudismus?

Planet Nude hat dies herausgefunden:



Keine Überraschung: Nudismus hat mit Sex überhaupt nichts zu tun. Dass es Menschen gibt, die Sex habe und dabei nackt sind, ist ja wohl selbstverständlich. Dumm ist nur, wenn es Menschen gibt, die Sex ausgerechnet da praktizieren, wenn andere zu gegen sind. Am dümmsten sind die, die nicht auf Kinder Rücksicht nehmen. 


1.10.24

Wie wichtig sind Fotos für die körperliche Freiheit?

Im #UndressedThread dieser Woche untersuchen wir die Rolle, die Fotos und Bilder bei der Förderung der körperlichen Freiheit spielen. Die meisten würden zustimmen, dass visuelle Elemente der Schlüssel zur Normalisierung von allem sind, einschließlich des unbekleideten Körpers, und zum Abbau sozialer Barrieren. Und dennoch gibt es viele verschiedene Möglichkeiten, Menschen zu erreichen, beispielsweise durch Geschichten oder andere Formen der Interessenvertretung, ohne sich so stark auf Nacktbilder zu verlassen, was manche Menschen verständlicherweise abschrecken könnte, wenn man die vielen gesellschaftlichen Tabus bedenkt, die allein rund um Nacktheit bestehen. Es stellt sich auch die einfache Frage, wie wirkungsvoll Nacktfotos wirklich sind, um die Perspektive auf die Akzeptanz des Körpers zu verändern, insbesondere wenn so viele Aktfotografien eine geschliffene oder unnatürliche Sicht auf den Körper darstellen. Ich weiß nicht. Was denken Sie?

Sind Fotos oder Bilder für die Förderung der körperlichen Freiheit unerlässlich oder gibt es andere, effektivere Möglichkeiten, die Botschaft zu verbreiten?

Wie können wir Körperakzeptanz am besten denen vermitteln, die sich mit der Idee der Nacktheit noch nicht wohl fühlen?

18.7.24

https://www.planetnude.co/p/what-was-your-first-social-nudist/comments#poll-194642

5.7.24

Planetnude führt eine Umfrage durch:



8.2.24 Umfrage auf Instagram: Nackte Schweiz

130 Teilnehmer

Frage: Nackte Disco Night auch für die Schweiz?
79% für Ja, sicher doch!
12% für Nein, nicht für mich.
9% für Bin mir nicht sicher.

Fazit: eine breite Akzeptanz dieser Idee.


9.2.24

Rheinische Post veröffentlich folgende Statistik:




https://nudismusschweiz.blogspot.com/2025/06/umfragen-zum-nudismus.html?spref=tw 

22 August 2025

Toller Bericht aus Zeiten der DDR

12.9.24

‘FKK in der DDR’: East Germany’s socialist nudism

The story of how one country nationalized nakedness

Thousands of red banners and German tri-color flags fluttered in the warm breeze on July 4, 1987 as columns of people snaked their way through the streets of Berlin. Citizen participants proudly showed off the latest economic achievements of the factories and farms where they worked. Actors and dancers performed elaborate spectacles. Soldiers from the National People’s Army demonstrated their determination to defend the country from capitalist incursion. 

It was a scene not so different from the many parades and processions held in the Eastern Bloc countries during the Cold War years. The occasion this time was the 750th birthday of Berlin, capital of the “workers’ and peasants’ state”—the German Democratic Republic, or East Germany, as many knew it. 

This particular parade featured one group of revelers, however, that set it apart from not only the staid, gray image of communism that Western propaganda tried to paint but also distinguished it from all other state-sponsored events held anywhere on Earth in modern times.

Going right down the center of Karl-Marx-Allee was a float totally unlike the others belonging to various sporting clubs and recreational groups. Atop it, surrounded by fishing poles, nets, and other tackle, sat a couple of beaming bare-breasted women in lawn chairs. The cameras didn’t shy away, nor did Erich Honecker, leader of the GDR. Viewers watched on their televisions at home as the Chairman of the State Council waved and smiled at the sunbathers.A few weeks later, a river parade was staged in the suburbs as part of the same anniversary festivities. There, a boat carrying dozens of naked men and women and a sign reading “FKK-Anhänger aus Rahnsdorf,” “Nudists of Rahnsdorf,” motored past the East German officialdom, once more earning cheers. 

Such scenes may seem unthinkable, given the prudishness and restrictive instincts of most governments, but East Germans weren’t the least bit shocked by their politicians’ reactions. That’s because they’d grown up in a society where nudity was normalized and body shame was officially discouraged.

Survey data collected in 1990, just months before the GDR disappeared, showed that 68% of apprentices between the ages of 16 and 18 had swum in the nude; for young workers in their 20s and 30s, it was 81%; and among students, the number hit 87%.1 Baden ohne, or “bathing without” in German, was a pastime that had grown in popularity with each new generation in the GDR.

Germany is, of course, widely known as the birthplace of modern nudism, of freikörperkultur (free body culture, or FKK). It’s a tradition that has carried through from its roots in the late 19th century lebesnreform (life-reform) movements on up to the present day. But it was in the GDR that FKK, in many ways, reached its pinnacle. East Germany no longer exists, but the persistence of German naturism owes a lot to the fact that it did. 

In this photo likely taken for publicity purposes, a group of nude men walk down a street in Berlin, capital of the GDR in the late 1980s. The billboard behind advertises Neues Deutschland (New Germany), the newspaper of the ruling Socialist Unity Party.

Though initially suppressed after the GDR’s founding in 1949, by the 1970s and ’80s, grassroots nude culture gained official endorsement as a socialist antidote to the commercialized sexuality of capitalism. It became a supplement to the state’s Marxist ideology. As an exhibit in the DDR Museum in Berlin today states, for many East German communists, “nakedness was an expression of classlessness.”2

Years after the reunification of Germany, public nudity remains a faultline between the country’s two halves. It is a fading hallmark of “ostalgie,” the “East nostalgia” embraced by those who miss life under socialism.3 While the society that existed on the eastern side of the Berlin Wall was undeniably authoritarian in many respects, the “people’s nudism” that flourished there contained a liberatory potential that is still worthy of study today.  

Proletarian nudism before the war

From its start, nudism in the GDR was a populist affair, a trend that the people themselves developed and forced the state to recognize. Rising from the ruins of World War II, the government established in the Soviet Occupation Zone was eager to make a fresh start, to show it was unbound by Germany’s imperialist and fascist pasts. There was one old tradition, however, which proved difficult to extinguish, especially because its historical lineage was intertwined with the socialist ideology embraced by the new state. 

Freikörperkultur, the original modern nudist movement, had eclectic origins, with links to healthier living fads, middle class reformism, vegetarianism, conservationism, critiques of industrialization and urbanism, as well as eugenics and right-wing nationalism.4 It also possessed a strong socialist and egalitarian element, however, whose adherents actually constituted the majority of German nudists in the 1920s.5

August 1931 issue of Freikörperkultur und Lebesnreform (Free Body Culture and Life Reform), organ of the Reichsverband für Freikörperkultur (Reich Association for Naturist Culture).

In that decade, educator and Social Democratic Party activist Adolf Koch established his Physical Culture School, which fused nude exercise, gymnastics, heliotheraphy, and other practices into a popular all-around health regimen aimed at workers and their families.6 It’s a tradition that partially survives in Germany today in the form of the Family Sports Club-Adolf Koch, which promotes “Nacktsport und Body Positivity.”7

Around the same time Koch was establishing his school, the socialist “Friends of Nature Tourist Association” (Naturfreunde) offered working-class Germans the opportunity to join in nude hiking expeditions and recuperate from the drudgery and unhealthy work conditions of urban capitalist factories.8

Historian John Alexander Williams argues that these early socialist nudists conceived of the worker’s body, male and female, “as a symbol of the health of the working class.” He says that the connection of nudism and health became “a metaphor for the potential of industrial workers to take hold of their own fate collectively.” Physical and mental exploitation in the workplace, repetitive labor, poverty, malnutrition, poor housing and sanitation, bad lifestyle habits, religious manipulation, sexual repression, shame—all contributed to the dehumanization of the working class. 

Koch diagnosed capitalism as the primary illness afflicting working people and prescribed a nude fitness regimen as part of the treatment:

“We exercise in the nude because we can clearly recognize in the body the damages brought by contemporary life. Sagging breast, hanging shoulders, and bad posture are imperfections. The cultural-political work of exercise begins here, and here we should ask the questions, ‘Why have I become so? Are the workplace and apartment, or my own way of life, at fault? Does not my pale, anemic complexion reflect the fact that state welfare and health insurance institutions only intervene when sickness is obvious? Does not bad or impractical nutrition also play a role? Can we fight the political and economic fight when our bodies are weakened?’”9

The socioeconomic system and the denial of scientific education also infected the proletariat with a mentally damaging view of their own bodies and sexuality, Koch argued. Shame, he said, was “an artificial feeling of inferiority” imposed on the minds of the people by the ruling class and its ideological supporters in the church and state. Those in power counted on workers’ “stupidity” to reinforce “the emotional anchoring of bourgeois morality.”10

Adolf Koch, social democrat and 1920s nudist educator.

Liberating the body, the socialist nudists reasoned, would help “ennoble the mind and raise political consciousness.” Their goal: “Restore the body, the worker’s only real capital,” and thus begin the work of creating new human beings to carry the country toward “a just, democratic, and socialist future.”11 Richard Bergner, one of the ideologists of the movement, declared: “Out there in nature, we will get rid of our last constraints—our clothing—and let air and sun work upon our naked bodies…. Air and sun are the worst enemies of proletarian sickness.”12

Such ideas were not unique to Germany. Radicals elsewhere in this era were arriving at similar conclusions, convinced of the revolutionary potential of nudist practice. 

No less a figure than Lenin himself recognized the congruity between communist thought and social nudism. He believed that in a state of nakedness a person’s class origins were largely obscured, allowing people to finally treat one other like equal human beings. Lenin had visited Germany and was impressed by its nude beaches; he returned to Russia criticizing those “who coyly insist on the need for a fig leaf.”13

In the Soviet Union that he founded, the Down With Shame (Долой стыд) movement embraced nudism as a symbol of the new society being built after the Russian Revolution. “We have destroyed the sense of shame!” their banners declared. “Look at us and you will see free men and women, true proletarians who have thrown off the shackles and symbols of bourgeois prejudices!” It was reported that 10,000 of the shameless marched through Moscow’s Red Square in the early 1920s before their movement was suppressed during the Stalin years.

Soviet citizens - some naked, some in various states of dress - soak up the sun at a nude beach established on the banks of the Moskva River near the Cathedral of Christ the Savior in 1928 or 1929. In the background, beyond the bridge, stands the Kremlin. | Leonoro Karel Archive / Multimedia Art Museum Moscow

In the United States, sociologist Maurice Parmelee, author of the landmark 1927 text The New Gymnosophy, also concluded that “communistic ideas” were highly influential in the nudist movement. “The universal or widespread practice of nudity would involve the obliteration to a large extent of class and caste distinctions,” he wrote. “It would mean more democracy and individual freedom through the disappearance of many oppressive conventional, moral, and legal restrictions.”14 Like many other nude advocates of his day, Parmelee was influenced in his views by repeat visits to Germany and the experiences he had with its nacktkultur.

But Germany’s status as the hub of world nudism, and especially of socialist nudism, ended abruptly after 1933. The dictatorship of Adolf Hitler mercilessly crushed all civil society organizations, including the FKK societies. On March 3, 1933, just five weeks after the Nazis came to power, Hermann Göring issued a decree abolishing the “naked culture movement,” saying it “deadens women’s natural feelings of shame and kills men’s respect for women.” It was also said to encourage homosexuality.15

With liberalism and Marxism both verboten, reactionary gender, sexual, and moral norms were rapidly imposed. Despite this, the naked body remained a regular feature of Nazi art and propaganda—an Aryan ideal of perfection supposedly worthy of aspiration by young men training for war or young maidens preparing for motherhood. In statues, films, paintings, and more, the nude form was ubiquitous.16

With the Social Democrats, Communists, and trade unionists eventually either forced into exile, silenced, or shipped off to the concentration camps along with the Jewish population of Europe, Hitler’s Germany eventually allowed the remnants of the conservative bourgeois nudist movement to step back into the sun.

A few nudist associations were given permission to operate under the umbrella of the government-sanctioned “League for Body Discipline.” An SS major and old-time naturist, Hans Surén, had convinced some of his superiors that, given appropriate supervision, nudism could help produce stronger and healthier Germans, assisting in the goal of breeding a superior race to conquer the world for fascism. In 1942, laws were adjusted to allow nude bathing, but only in places where unsuspecting third parties were unlikely to stumble upon it.17 

Despite the repression of nudist organizations under the Third Reich, the naked body remained a regular feature of Nazi art and propaganda - often as an Aryan ideal of perfection to inspire young men training for war. Next to this statue, sculpted by Arno Breker, stands one of Hitler’s loyal SS guards. (1942) | Bundesarchiv

The lifespan of this racist and restricted form of Nazi nudism was short, however. As the Allies closed in on Germany, the war effort consumed more and more of the country’s people and resources, leaving little time for recreation. By spring 1945, Hitler was dead, and Germany was split among the victors, with the U.S., Britain, and France jointly occupying the west and the Soviet Union controlling the east. 

The 1946 elections in the eastern zone were won by the Socialist Unity Party (Sozialistische Einheitspartei Deutschlands, SED)—a merger of the old Social Democratic Party and the Communist Party of Germany. In the western zone, the Western Allies continued to rule directly for awhile before eventually re-establishing a party and electoral system. The two halves of the country were put on diverging political paths.

Intended to be temporary, the hardening economic, ideological, and military confrontations of the Cold War quickly made the partition permanent. In May 1949, the Federal Republic of Germany was formed in the western zone, and a few months later, on October 7, 1949, the German Democratic Republic was established in the east under SED rule, and much of the economy was nationalized.

Protect the eyes of the nation

The new SED government was determined to erase all vestiges of the old Germany—the Germany of the Kaiser and of Hitler. This steadfast commitment to creating a new society modeled on the Soviet example made officials suspicious anytime reminders of the old order popped up; the re-emergence of FKK was no exception. 

The spontaneous re-establishment of some of the pre-war nudist organizations and naked bathing spots alarmed authorities. In some areas, particularly along the Baltic Sea coast, they tolerated nude swimming as an individual or family activity, and official beaches were even established for the purpose.18 As more Germans began rushing to the FKK zones, however, SED bureaucrats became paranoid that there might be efforts to form nudist clubs independent of the state. Johannes Becher, minister for culture, implored his comrades in the cabinet to “protect the eyes of the nation” from the threat of nakedness. 

In 1954, Interior Minister Willi Stoph answered the call, declaring nude bathing had “no legal foundation,” despite the fact that the Nazis’ 1942 ordinance was actually still law. Regardless, all sorts of claims were made by Berlin officials about the supposed obscenity and sexualization that allegedly happened on nude beaches. They warned of the dangers to children and even claimed nudists were stripping other visitors and throwing them into the sea. Nude beaches were not technically made illegal, but bathers were informed that they could only enjoy their pastime in areas where no one else could see them and that no signs or fences were allowed to indicate a nude zone. With no means of preventing unsuspecting clothed bathers from wandering into nude areas, the restrictions amounted to a de facto ban.

“Nudism Forbidden” - a sign posted on a beach in Warnemunde, GDR in 1953. | Bundesarchiv

Josie McLellan, who has chronicled the lost history of the GDR’s sexual revolution, observes that the government’s moral panic often deployed Marxist language in an attempt to legitimize repressing FKK. It portrayed nudists as bourgeois intellectuals and diletantes, damning charges in an anti-capitalist society. She quotes one internal government report which called nudist organizations “a product of the disintegration of imperialism in the area of body culture and sport…an expression of imperialist decadence which cannot be tolerated.”19 The authors of the report pointed to the racist blackface “Cameroon parties” that a minority of nude bathers engaged in on the Baltic coast to paint all naturists as Nazi sympathizers and a danger to the racial equality and anti-colonial solidarity promoted by socialist ideology.

The GDR leaders who stoked the anti-nudist fires had spent much of the Nazi period in exile living in the USSR, where Stalin’s turn toward social conservatism in the 1930s had outlawed nudism, abortion, and homosexuality and restricted divorce rights. Several top communist officials’ notions of what constituted acceptable public behavior and morality had traveled quite some distance from the left-libertarian spirit that defined 1920s German radicalism.

The hype around the threat of nude recreation made little headway among the majority of Germans, however, many of whom had memories of the egalitarian and anti-fascist nudism of the interwar years. No sooner was the ban on nude swimming being enforced than they began challenging it. Signs forbidding FKK at beaches repeatedly disappeared or were vandalized. Hundreds swam nude despite orders not to do so, or they wore some small item of clothing like a necktie to ridicule the regulations. Among those arrested were often dozens of local public officials, highlighting a disparity of views among the state’s own personnel.

Despite the SED’s early claims that nudism was a bourgeois inclination, working-class East Germans proved otherwise. Here, a group of farmers enjoy nude bathing after a day in the fields in 1952. | Bundesarchiv

Letters flooded into the Ministry of the Interior berating the government for abandoning its own progressive heritage. Petitions pointed out the hypocrisy of a state that proclaimed its intention to lead Germany toward freedom and democracy while suppressing the most fundamental of liberties.

Also likely shocking to the SED was the large number of its own members who were among those submitting complaints. In their missives, rank-and-file communists compared the actions of GDR police to the Nazis who had attacked nudists years before. One local SED group near Berlin told Stoph, “Nudism is an integral part of the [communist] party, an old tradition.” They even reminded him that “our Soviet friends also practice nudism.”20

After two summers of flailing enforcement efforts, the state admitted defeat. In the spring of 1956, a new ordinance was issued overriding the 1942 Nazi law as well as the 1954 ban. Local authorities were granted authority to officially designate beaches for nude swimming, to place signs indicating them as FKK zones, and to allocate funds for their maintenance. 

Independent nudist organizations were still not allowed, though.21 The Interior Ministry decreed that it was “forbidden to form societies which organize, promote, or propagate nudism.”22 When International Naturist Federation President Erik Holm inquired with GDR authorities about setting up an affiliate in the country, he received a reply from the State Committee for Physical Culture and Sport saying that the practice of naturism was “so little developed” among the population that “it is neither justified nor necessary to permit” nudist advocacy groups.23 The door was left open, however, for establishing nudist “sections” of existing sport and recreational associations.24

Unable to visit the GDR in person, most nudists in the West could only speculate about the state of nude culture on the other side of the Berlin Wall. The September 1964 issue of Sundial questioned whether nudism and communism could peacefully co-exist in one of the earliest first-person accounts from inside East Germany. | Courtesy of the American Nudist Research Library

While some party leaders still preferred to pretend nudism was of interest to only a marginal minority, East Germans themselves soon proved otherwise. They had won the right to go naked and began stripping down in increasing numbers, leaving the state to catch up with them.

The naked vanguard

Other factors also played a role in shaping developments. As tensions between the U.S. and the USSR rose and the East German economy struggled with steady outward emigration, the Berlin Wall went up in 1961, a cement symbol of Germany’s division. Facing a future cut off from their compatriots in the west, the government and people of the GDR turned more resolutely toward building a new life amid the rubble they had inherited from fascism.

As the economy recovered in the late 1950s and early ’60s and housing and other costs became cheaper, GDR citizens found themselves with extra money to travel for pleasure. Seaside trips to the Baltic Coast were a popular way to spend a holiday, especially since such vacations were usually subsidized by trade unions or state employers.

Victor Grossman, an American who lived in East Germany after defecting in 1952, said that unions “like the miners or steel workers had their own hotels, but every factory or office had a supply of two-week vacation tickets to divide up among employees, most of them for an incredibly low 30 marks, including bed, all meals, evening dances, programs of music or talks about local history, and a morning half-hour of beach calisthenics for those who wanted it…. Union hotels in the mountains or at a lake could be enjoyable, but the shores of the Baltic were always in greatest demand.”25

As the number of tourists grew, so too did expectations for nude recreation space at the beaches. Nude bathers multiplied to such an extent that the FKK zones began creeping closer and closer to clothed, or textile, beaches, meaning they were no longer isolated stretches of sand far from public view. Increasingly, nude and clothed bathers were all mixed together on the same waterfronts, regulations be damned.  

This development was helped along by further nudist civil disobedience, which had continued after the success in overturning the 1954 ban. In the town of Prerow, police efforts to fence in and separate the nude beach failed, as unclothed citizens moved the signs and cordons themselves, tripling the size of the nude zone. They also established an unlawful nude camping area; police tolerated it, largely because its users were the most peaceful and well-behaved of vacationers. Soon, Prerow became known as the GDR’s nude camping capital.26

A postcard from the GDR features nude camping in Prerow.

Some scholars have argued East Germans were so militant about protecting their access to nude recreation because they were seeking an escape from the regimentation of daily life. Others have mocked GDR citizens, saying they only went naked because they couldn’t afford swimsuits or that factories were unable to supply them under communism.27 State surveillance and consumer shortages were no doubt real enough in the GDR, but such shallow conclusions are the product of Cold War propaganda that ignore the opinions of the people who lived there. 

According to internal survey data unearthed by McLellan, the reality was that many FKK enthusiasts saw themselves as socialists and framed their nudism as an expression of progressive values like equality and human fulfillment. Many believed they, rather than the paternalistic conservatives at the top of the SED, were the true communists. The class origins of those surveyed also debunked government claims that nude recreation was a bourgeois affair: 55% were from working-class backgrounds, while only 6% were born into educated white-collar families.28

Many of the younger and most eager nudists were actually products of the socialist system, beneficiaries of the upward mobility it provided for the children of workers and farmers. The party’s promise that Marxism-Leninism would cultivate free and forward-thinking people turned out to be true; it just happened that the people ran along the path toward liberation faster than the party itself.

In 1963, Neues Leben (New Life), the magazine of the Free German Youth (Freie Deutsche Jugend, FDJ), the SED-affiliated youth organization, broke new ground when it published a photograph of a nude communist young woman, face turned confidently toward the future.

A short time later, Junge Welt, the FDJ’s daily newspaper, published an article critiquing the lack of humanity in a Soviet art exhibit in Dresden: “During past centuries, the naked human form was depicted in great style by famous painters. What has happened to our socialist realism these days? Why do we shy away from nude men and women symbolizing the healthy strength of the working class? Why all this fuss about clothes or no clothes? It's about time that a new storm blew away those taboos which do not match with our progressive ideas for tomorrow!”29

Left: The cover of a 1963 issue of Neues Leben (New Life), the magazine of the Free German Youth. Inside, the publication featured the image at right, a nude communist young woman. The commentary below the image is from Sundial magazine, which reprinted the photo in 1964. | Courtesy of the American Nudist Research Library.

It was abundantly clear, then, that the youth were in the vanguard of the nude revolution. The GDR’s comprehensive sex education program, implemented in the ’50s, was bearing fruit, producing a confident and body-positive generation. They’d learned that exposure to the naked body at a young age was a prerequisite for healthy adult sexual identities and that it inculcated respect for women and gender equality.30 The bottom-up push for a socialist nudism advanced rapidly as the debate over nudity came to occupy a prominent place in the conversations of public life. 

It also received a bit of help from the top. In 1971, the Stalin-era SED party chief who’d led the GDR since its founding, Walter Ulbricht, was nudged aside in favor of 58-year-old Erich Honecker. While the new leader was by no means a democrat, his government was determined to craft a more modern and appealing socialist society, to make the GDR a place where people would want to live.

A cultural thaw soon set in, along with an easing of ideological rigidity and more concessions to citizen individualism. The government remained resolutely anti-capitalist, but it pursued a form of “consumer socialism” aimed at giving GDR citizens a greater stake in the system. This was matched by the GDR’s effort to gain more recognition and respect on the international stage.

Socialism strips down

The GDR of the ’70s was a young and forward-looking country, with fascism and the war now comfortably in the rear-view mirror. The economy advanced rapidly, putting the GDR at the head of the pack of socialist bloc countries. The workweek was shortened, wages were raised, housing improved in both quantity and quality, and laws forbidding homosexuality were overturned (though gay men and lesbians still lacked official recognition or rights).

Women enjoyed greater social equality as they became more financially independent via their own employment, and they could easily access contraception, abortion, and divorce. According to McLellan, “Freed from economic and ideological repression, women were able to build relationships with men based on mutual trust and respect” in these years.31 

One of the FKK beaches on the Baltic Sea cost. | Bundesarchiv

All these measures and others affected sexual behavior generally as well as attitudes concerning freedom of the body. Unlike in the capitalist countries, however, the sexual revolution in the GDR did not spawn a commercialization of sex; pornography was absent, and prostitution was unheard of. Instead, love became “more socially unburdened,” conditions for intimacy were “encouraged and optimized,” and a “sexuality without taboos” emerged.32

As one woman put it, “Not everything was good in East Germany, but in principle you could live out your sexuality freely.”33 It was in this context that nudism became a truly mass phenomenon in the GDR. 

As the borders opened to international tourists, naturists from the west no longer had to speculate about what was happening behind the so-called Iron Curtain; they could go and see the situation for themselves.

One British naturist who spent time at the Dimitrov Recreation Center on the Baltic coast in 1971 wrote in the magazine Sun and Health

“What’s so strange about Communist Germany? The odd thing about the beach was that it was public. We are not used to this kind of thing in England. Here, naturist clubs are hidden away, and their members, though exposing their bodies to one another, go to great lengths to conceal them from the general public. Members of the general public, for their part, often go to great lengths to spy on naturists. But in the GDR, no one on the naturist beach seemed to care whether the general public could see them or not. And for their part, members of the general public walking along the footpath beyond the bushes gave no more than a casual glance whenever they came to a gap that brought the naturist beach into full view. I suddenly realized that this was as it should be.”34

As the GDR’s borders opened to tourists, nudist magazines in the West featured more frequent articles on nudism in East Germany and photos from its beaches. Here, the back cover of Sundial #20 ponders what it’s like “Undressing behind the Iron Curtain.” | Courtesy of the American Nudist Research Library

A visitor from the United States told readers of the Bare in Mind newsletter:

“For a change of pace, and for curiosity, you might want to venture into a Communist country while vacationing in Europe…. Whereas in the USA you find mostly single men, couples, a few single women, and very few families [at nude beaches], here in East Germany a more ideal situation exists. It is primarily families you find, then couples, and only relatively few singles. The East German naturist composition is thus…a section of the average population curve.”35

Another British tourist urged everybody to “try East German naturism at least once, for it is not the same as elsewhere.” Though there were no separate naturist organizations in the GDR, he observed the government “to be mindful of the increasing demand for naturist sites,” as demonstrated by the constant enlargement of naturist beaches and FKK lake zones at the expense of textile sections. But even if nudists strayed from their designated areas, there was little to worry about, for “to be found naked on unofficial grounds, beaches, or lakes is to risk nothing at all. It is tolerated.”36

Michael Behr, an East German who wrote to Bare in Mind, reiterated the same point: “At the beaches, there reigns a mixed culture…. People sunbathe and bathe in a completely free clothing style…. Everyone respects the free will of the neighbor who lies ten meters away.”37 

An FKK resort in the GDR. | VEB Tourist Verlag

In contrast to its reputation as a police state, when it came to body freedom, the GDR was actually more liberal than the capitalist countries. Nude recreation was accessible for everyone; there was no need to pay membership fees, join an association, or worry about discrimination on grounds of race, ethnicity, or marital status.

Western nudists often criticized the GDR for its lack of separate naturist organizations or private for-profit camps, citing this as proof of communist repression. But nudism actually flourished far more in East Germany precisely because it was public, because it was nationalized, and because it was socialist. 

The state evolved from its previous grudging tolerance of FKK to the position of enthusiastic sponsor. Body positivity, greater connections to nature, the overcoming of ageism, the de-eroticization of the body, and enhanced gender equality—all were promoted by the SED government as benefits of nude culture.

It began to promote nudism as the socialist antidote to commercialized sexuality. East German naturists took to calling one another “comrade” and said they felt at home in the “collective community” of the nude beach or camp.38 By the early ’70s, a survey showed that 62% of young workers and 75% of students said they approved of nude swimming.39

Nudism was not just limited to the Baltic Sea; many urban areas in the GDR featured their own FKK areas, as seen here in the city of Magdeburg in the central part of Germany. | VEB Tourist Verlag

Some commentators would later speculate that the reason the state gave FKK its stamp of approval so eagerly was that SED General Secretary Honecker was himself a “great supporter of nudism and liked to bathe naked.”40 Regardless of the party leader’s own proclivities, the truth is that the original pressure for change had come from below, and the result was that nudism became the norm in GDR society.

Daytime news programs sent naked reporters to the nude beach to answer the public’s questions about what it’s like to go for the first time. Feature articles on FKK recreation appeared regularly in prominent state-owned newspapers and magazines. Films and television series depicted nude recreation just as it would any other pastime, with no special attention, warnings, disclaimers, or advisories attached.

In 1976, when the Palace of the Republic, the new parliament building, opened in Berlin, it featured an exhibit titled, “Are Communists Allowed to Dream?”—based on a quote from Lenin. Its centerpiece was a painting of naked bathers called simply “Menschen am Strand” (“People on the Beach”).41

People’s Nudism, for the whole family: Government materials promoting nude recreation regularly presented it as a family activity that helped the young people develop healthy relationships to their body, respect for women, and a commitment to gender equality. This 1983 photograph, featuring two parents and their child enjoying the beach, was one of the most frequently featured images in GDR books and pamphlets about FKK. | Bundesarchiv

Nudism also became a major part of the government’s tourism campaigns, both domestic and international. Nudist camp facilities were regularly enlarged and modernized to meet the growing demands of an educated and increasingly well-off workforce seeking to rest and recuperate out in nature. Efforts were made to capture a share of the foreign naturist market, as well. In practice, the separation of FKK and textile beaches came to an end; naked and clothed bathers swam side-by-side. Public nudity was even deemed acceptable in designated areas of urban parks.

In 1982, the first East German nudist guidebook, Baden Ohne (Bathing Without), hit store shelves.42 It catalogued all the country’s nude beaches and inland nude swimming spots, or almost all of them—the unofficial gay nude beach, Müggelsee in Berlin, didn’t make the list. Put out by the state-owned VEB Tourist publishing house, the book saw print runs in the hundreds of thousands over the next several years. A review in the U.S. magazine Clothed With the Sun noted it was “attractively illustrated and useful.”43

The front and back covers of the 1987 edition of the government-issued guidebook, FKK. | VEB Tourist Verlag

Along with other socialist countries like Yugoslavia, Hungary, and Czechoslovakia, the GDR was setting the pace internationally for naturism, beginning to compete even with long-term hubs like France. The future of nude culture in the German Democratic Republic appeared bright.

This golden age of body freedom could not exist in isolation from the events and developments that were swirling around it, though. As the 1980s drew to a close, so too did East German socialism. The economic and political crisis that engulfed the Soviet Union during the Mikhail Gorbachev years spread to its allied states in Eastern Europe.

By late 1989—just two years after nudists strode through Berlin’s streets and waterways during the grand 750th anniversary parade—the Wall had crumbled, and the GDR’s days were numbered. On October 3, 1990, the country ceased to exist, as West Germany swallowed it up whole and capitalism was restored.

Members of an FKK group ride a float down Karl-Marx-Alee in Berlin, GDR, on July 4, 1987. Two years later, the Wall had crumbled, and East Germany itself disappeared a short time later.

Capitalist cover-up

The end of socialism did not mean the end of nudism, of course. It was still Germany, after all, the original home of FKK. But nude culture had looked very different on the two sides of the inner-German border, and the merging of the Germanies exposed tensions which persist decades after the GDR’s disappearance. 

While it counted more practitioners than many other nations, naturism in West Germany had remained a minority affair and it resembled places like Britain, France, or the U.S. Nude recreation was something that, with few exceptions, was mostly only enjoyed at private campgrounds or within very defined boundaries on (usually isolated) beaches—a sharp contrast to the open, public, and majoritarian nature of East German nudism.

A 1992 Washington Post headline summed up the difference in attitudes: “Eastern Nudes vs. Western Prudes.” Speaking to the Post’s reporter, former GDR citizen Annette Unger railed at the “Wessis”—West Germans—invading her Baltic coast town of Warnemunde. "I am not ashamed of my body; I have a good body, and I like to show it,” she said. “They are hypocritical, bringing us all their pornography and then telling me I cannot bathe naturally.”

She complained of the proliferation of “Nudity Prohibited” signs and of being badgered to put on a swimsuit at the beach. Another woman told the Post that in unified Germany, the human body and sexuality were being turned into commodities to be bought and sold. “If nudity was seen as natural,” the way it had been in the GDR, she declared, “they could not sell sex the way they want to.”44

West German laws related to nudity—restricting it to officially-designated times and places—were imposed on East Germans, along with capitalism, the market economy, and privatization of public property. The free beaches where the clothed and the naked had mingled without incident were once again segregated. The free or subsidized FKK holidays of the past were gone, and the union- and state-run hotels and campsites were now privatized and financially out of reach for many.

Access to several nude recreation facilities and grounds suddenly came with a price tag, as their owners—private individuals or dues-based organizations—charged hefty fees. Pornography became a staple on the magazine racks and video shelves of stores. Body shame and sexist attitudes toward women’s bodies, long disavowed in the GDR even if not totally eradicated, returned with a vengeance. 

Capitalist cover-up: FKK zones, while they still exist in unified Germany and remain more numerous than in most other countries, are rarer and more restricted than they had been in the GDR. | VEB Tourist Verlag

For many East Germans, it all amounted, quite literally, to a capitalist cover-up. The condescending attitudes of some West Germans only rubbed salt in the wound for those who wondered what they’d given up in exchange for bourgeois democracy. “Now they have the right to have their clothes on,” one wealthy West German remarked to a journalist. “They were naked before because they did not have bathing suits.”

Another, a man who’d paid top-dollar for a room in the formerly publicly-owned Neptun Hotel in Rostok, turned to insults. “The Ossies [Easterners] look better dressed,” he said. “Some don’t have figures to show, and it’s very unaesthetic. For some of those old grandmothers, they should have special [hidden] sections” on the beach.45

The attitude of West German chauvinism that was displayed in the early days of reunification continues in the present. Victor Grossman, a longtime GDR resident who still lives in united Germany today, says that historians are “occupied with denigrating everything about the GDR” and join in the pastime of oversimplifying nudism in the East as nothing but a “protest against strict authoritarian rule,” a “chance to get a small taste of freedom.” 

When it comes to the GDR and socialism in Eastern Europe, they only conjure images of the Berlin Wall, secret police, or Soviet puppet governments. They dismiss any notion that the socialist societies that grew up in the east actually possessed some redeeming qualities in the eyes of many of their citizens.

For Grossman, who enjoyed FKK beaches with his family during the GDR years, nudity was simply about avoiding wet bathing clothes, getting some sun, and enjoying the friendly and comradely spirit that prevailed. Before the Wessis came, he said, no one saw any reason for shame.46

“As Walls Tumble…” Bare in Mind magazine reports on the state of East German nudism in July 1990. A few months later, the country would no longer exist. | Courtesy of American Nudist Research Library

Mario Lars, author and illustrator of a 2020 book of FKK cartoons who grew up in the GDR, wrote about his memories of the past and how things have changed: 

“I walked along the pristine Baltic Sea beach of my youth, and there were naked people lying everywhere in the sand, as God had created them, as they say…. Whether young or old, wrinkled or toned, fat or thin, they were all equally naked on the beach…. When the Wall fell and the GDR disappeared into the history books, when voyeurs fell in love with our beaches, the small, once naked country was flooded with swimsuits and trunks…. The East German Baltic Sea beach lost its virginity, and now there are people lying on the beach dressed, as if God had not created them, as they say. They are still fat or thin, wrinkled or toned. They just don’t dare show it anymore. The naked people were locked away, often in small, remote reserves. And there they have remained in their niches to this day.”47

Neither the GDR government nor the SED ever attempted to craft a full theoretical underpinning for socialist nudism in Marxist terms, but historian Mark Storey developed a Marxist argument for naturism, seeing it as a means of combatting the alienation, or estrangement, humans feel from one another under capitalism.

Overcoming alienation: A nude Karl Marx, sculpted in mahogany by Marvin Grayson. Featured in Clothed With the Sun, 7.2.

Though originally developed by Karl Marx and Frederick Engels as a way of analyzing how the division of labor, exploitation, and the commodity economy estrange people from the products they create and the ideas they formulate, later scholars have expanded the theory of alienation to other areas of life.48 

According to Storey, prohibitions on nudity and the forced adoption of clothing “alienates us from each other” via the “social status that clothing confers.” He wrote in 1997:

“All humans are of equal inherent value, but clothing, probably more than anything else, conveys a false sense of hierarchy. When you are naked talking to a naked person, you are forced to relate to that person on more even terms. There are other false or artificial barriers someone may put up, but social nudity removes most economic and social restrictions that are not essential to a person’s character.”49

German sexologist and researcher Kurt Starke, discussing the GDR in the 2006 film Do Communists Have Better Sex?, made a similar observation concerning alienation and nudity:

“Once a nudist, always a nudist. Everyone was equal, it wasn’t organized, you didn’t have to join a club. People lived that way and felt free. It reflected a different attitude toward the body. If I live in a society where I can’t sell my body, I have another kind of freedom. I’m not distanced from my body, which happens if I can sell it.”50

Socialist nudism in the GDR may never have had the official backing of the ideological guardians of Marxist-Leninist philosophy, but such a stamp of approval was unnecessary. The “people’s nudism” which developed in this small country during its 40 years of existence was the product of grassroots longing for human connection; it was a revolution from below driven by collectives of people searching for comradeship, equality, and authenticity.

The people of the GDR were reared on the promises of a party and state that pledged a more egalitarian and prosperous future. Many of them concluded that taking off their clothes was one way to speed up their journey along that path to a socialist tomorrow.

They would have no doubt found common cause with Mark Storey’s paraphrasing of the closing lines of The Communist Manifesto:

“Marx wanted to change the world, and so should we. Let the prudish classes tremble at a naturist revolution. Naturists have nothing to lose but their clothes. They have an Eden to gain. Naturists of all countries, unite!”51 🪐


Appreciation to the Nudist Research Library Consortium for access to their collections. 

1

Cited by Josie McLellan, Love in the Time of Communism: Intimacy and Sexuality in the GDR. Cambridge University Press, 2011, p. 144.

2

Exhibit: “Politics Without Swimming Trunks.” DDR Museum, Berlin. Viewed by the author, August 2022.

3

Josie McLellan, “State Socialist Bodies: East German Nudism from Ban to Boom,” The Journal of Modern History, Vol. 79, No. 1, March 2007. (pp. 48-79).

4

Michael Hau, The Cult of Health and Beauty in Germany: A Social History, 1890-1930. University of Chicago Press, 2003.

5

John Alexander Williams, Turning to Nature in Germany: Hiking, Nudism, and Conservation: 1900-1940. Stanford University Press, 2007.

6

See Jan Gay’s account of her visit to Koch’s school in the early 1930s: Jan Gay, On Going Naked. Garden City Publishing, 1932, Ch. 3.

7

See the “Über uns” (“About Us”) section on the website of the Familien Sport-Verein Adolf Koch e.V. (Adolf Koch Family Sports Club), available here: https://www.adolf-koch.de/ueber-uns/

8

Williams, p. 17.

9

Quoted by Michael Andritzky and Thomas Rautenberg, eds., “Wir sind nackt und nennen uns Du”: Von Lichtfreunden und Sonnenkämpfern—eine Geschichte der Freikörperkultur. Anabas, 1989, p. 57.

10

Quoted by Williams, p. 38.

11

Williams, p. 24-5.

12

Quoted by Williams, p. 39.

13

See: Curtis Atkins, “Down With Shame! Soviet nudism, Lenin the nudist, and the naked communists of the 1920,” Planet Nude. Feb. 28, 2023. https://www.planetnude.co/p/down-with-shame

14

Maurice Parmelee, Nudism in Modern Life: The New Gymnosophy. Alfred A. Knopf, 1931. pp. 36, 13.

15

Several of the socialist nudists of the 1920s had been paranoid about the efforts of right-wing nationalists and the Catholic Church to connect their movement to homosexuality and took great efforts to restrict participation by gay men. Though Adolf Koch and other leaders held relatively progressive views about the inborn nature of homosexuality and the fruitlessness of any effort to change a person’s sexuality, others, like Hans Graaz, worried that gay men were too subject to blackmail, and thus, “through no fault of their own” posed a danger to the nudist community. So, just like the left-wing movement in the U.S. did during the Red Scare in the 1940s and ’50s, Germany’s socialist nudists sought to exclude homosexuals in the name of security. Such efforts, of course, did nothing to save their organizations from the Nazis.

16

Matthew Jeffries, “’For a Genuine and Noble Nakedness’? German Naturism in the Third Reich,” German History, Vol. 24, No. 1, 2006. (pp. 62-84).

17

Chad Ross, Naked Germany: Health, Race, and Nation. Bloomsbury Academic, 2005.

18

McLellan, Love in the Time of Communism, p. 147.

19

Ibid., pp. 150-51.

20

Cited by McLellan, p. 153.

21

“Nudism Banned in Soviet Germany,” Sunny Trails, Vol. 6, No. 4, April 1957, p. 11.

22

Reuters, “East Germans Ban Nudism,” New York Times, June 10, 1956, p. 81.

23

“INF in touch with Soviet Zone Government Office,” International Nudistour Guide, Vol. 1, No. 4, 1963, pp. 38-9.

24

Rolf Kellenhusen, “Can Communism and Nudism Peacefully Coexist?” Sundial, Vol. 3, No. 2, September 1964.

25

Victor Grossman, A Socialist Defector: From Harvard to Karl-Marx-Allee. Monthly Review Press, 2019, pp. 76-77.

26

McLellan, Love in the Time of Communism, pp. 155-56.

27

Humorist Will Rogers had said the same of the Soviet Union in the 1930s after witnessing mass nude swimming there. See: Will Rogers, There’s Not a Bathing Suit in Russia. Oklahoma State University Press, 1973 (reprint), pp. 75-80.

28

McLellan, Love in the Time of Communism, pp. 155-56.

29

Kellenhusen.

30

Kristen Ghodsee, Why Women Have Better Sex Under Socialism—And Other Arguments for Economic Independence. Bold Type Books, 2018.

31

McLellan, Love in the Time of Communism, p. 2.

32

Ibid.

33

Quoted by McLellan, Love in the Time of Communism, p. 1.

34

Ernest Trory, “British Naturists in East Germany,” Sun and Health #65, 1971, pp. 4-5.

35

Leif Heilberg, “FKK Naturism in East Germany,” Bare in Mind, January 1986, pp. 13-14.

36

Hans Schmidt, “Naturism in East Germany,” British Naturism #92, Summer 1987, p. 16.

37

Michael Behr, “As Walls Tumble: Nudism in East Germany,” Bare in Mind, Vol. 18, No. 7, Summer 1990, p. 1 and 14.

38

Survey data cited by McLellan, Love in the Time of Communism, p. 161.

39

Ibid., p. 165.

40

See: Lothar Herzog, Honecker Privat. Neue Das Berlin GmbH, 2012.

Also: “Servant ousts Honecker as a nudism fan,” FOCUS, Sept. 10, 2015. https://www.focus.de/panorama/welt/diener-outet-erich-honecker-als-fkk-fan-private-seiten-des-ddr-staatschefs_id_2106314.html

41

Bärbel Mann and Jörg Schütrumpf, “Galerie im Palast der Republik. Auftraggeber: Ministerium für Kultur,” in Monika Flacke (ed.), Auftrag: Kunst 1949-1990. Bildende Künstler in der DDR zwischen Ästhetik und Politik. Deutsches Historisches Museum, 1995, pp. 245-60.

42

Baden Ohne. VEB Tourist Verlag, 1982.

43

“East Germany,” Clothed With the Sun #044, Winter 1984-85, p. 46.

44

Kara Swisher, “Eastern Nudes vs. Western Prudes,” The Washington Post, September 5, 1992.

45

Ibid.

46

Grossman, p. 78.

47

Mario Lars, FKK: Die Nackte Wahrheit—Cartoons mit ohne Badehose. Bild Und Heimat, 2020, pp. 5-6.

48

Marx and Engels argued that humans were essentially productive beings who relate to one another and to nature through our act of creating—material things like food, houses, art, or steel, as well as immaterial objects like ideas and scientific theories. By denying us of the ability to determine how we use our productive capabilities and stripping us of the things we create by privatizing them, capitalism alienates us from our own nature and from one another. Communism, or the socialization of property and commodities, is the negation of such alienation. See: Karl Marx, Economic and Philosophic Manuscripts of 1844; and Karl Marx and Frederick Engels, The German Ideology.

49

Mark Storey, “Social Nudity and Freedom from Alienation,” Naturist Life International, No. 20, Autumn 1997, p. 29.

50

Kurt Starke, commentary in the film, Do Communists Have Better Sex? (2006). Available online.

51

Storey, p. 29.

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